Mälaren med Linus & Micke

Publicerat: 23 juni, 2015 i Gäddfiske, Gemenskap
Etiketter:, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Midsommarhelg betyder regn för de flesta och i år var det inget undantag. Fredagen och lördagen bjöd på just regn för vår del men söndagen bjöd på riktigt fint väder och då blev det givetvis fiske. Micke och jag åkte ut till Linus för en halvdag på Mälaren och när vi kom fram låg dimman fortfarande lätt över sjön. Linus sov fortfarande men när det vankas fiske tar det runt fem minuter för honom att gå upp, klä på sig och vara redo. Dimman försvann på några minuter och vi gled iväg mot vår första spot. Ett litet mål med dagen var att reka lite olika spots och djup inför 24H-gäddan som äger rum nu på fredag och lördag.

Väl framme var det först trögt men vi hade några kontakter efter en kort tids fiskande och sedan släppte det sakteligen. Jag fuskade och fiskade med min rödsvarta HolmertzJerk och drog inte bara den första utan de tre första fiskarna.

HolmertzJerken, för god för att avstå. 😉

Linus och Micke kämpade på och Linus och jag lyckas få dubbellhugg, dubbeldrillning till och med.

Vårt första gemensamma dubbelhugg.

Det var bra med drag i gäddorna denna dag och även de små kämpade på tappert. Än så länge inga monster men när de minsta är mellan 60-70 cm och kämpar som små gladiatorer finns det egentligen inte så mycket att klaga på.

En kämpe av rang.

För Micke var det ännu trögare och han fick vänta till nästa stopp innan det började släppa även för honom. Efter flera bommade hugg kom till slut dagens första upp även för honom.

Väl förtjänt efter alla dessa kast och de bommade huggen. Fisken på bilden var dock inte den första utan kom upp senare.

Fisket fortsatte bra och vi hade massor med följare, pet och bommade hugg mellan de som synade båten. Vädret var perfekt, mycket moln och tidvis sol blandat med lite vind. Jag fick för några veckor sedan tre beten hemskickade från KanalGratis.se som jag tänkt testa. Huvudbetena så att säga är McMy i färgerna Shitty Ghost och Annoy and Destroy, en betesmodell jag aldrig riktigt fattat tycke för men nu tänkte att jag ska ge en ordentlig chans. Hade inför dagens tur satt Powerdots på de båda för att försöka få till en gång som mer passar mitt fiske och visst gick det vägen. Två fiskar blev det varav den ena högg några sekunder innan Linus återigen krokar en fisk även han medan jag drillar min. Precis som jag gör mig redo att ta tag i tafsen för att kroka loss fisken hojtar även Micke till att han har fisk på.

Trippelhugg! Första gången för oss alla tre. Min föll för McMy Annoy and Destroy.

Ganska små fiskar men ett trippelhugg får upp stämningen i båten ytterligare lite även om den redan var på topp. Sedan ebbade fisket ut här och vi körde vidare till den plats som skulle leverera dagens största fisk. Jag hade nu bytt bort min McMy då fiskarna här inte verkade intresserade av den och hängde något lite större i beteslåset, en Cletus från Brobait Lures. Ett gummibete med rejäl tail.

Cletus i gösfärg, riktigt hett bete med en förförisk gång.

Några kast senare ser jag betet ungefär fem, sex meter ut från båten på en knapp halvmeters djup och jag gör ett vevstopp för att se hur tailen dansar när betet sjunker och det tar inte ens en sekund innan en fin gädda kommer snett från höger bakom betet från mig sett och i rasande fart inhalerar hela betet. Sedan är det igång, hon har en väldigt bestämd åsikt som inte involverar att se insidan av båten. Några rusningar senare har Linus henne i håven och hon kan krokas av, en procedur som trots hullingfria krokar inte är helt lätt när hon vägrar vara stilla i håven men jag är ganska envis av mig och krokarna kommer loss från såväl käft som håv. Kan hon vara 90 cm? Hon ser ut att vara det.

Drygt 90 cm var hon.

Med den fisken i båten var vi mer än nöjda. Det var också en av de sista fiskarna vi fick innan molnen försvann och vinden med dom. Stekande sol och vindstilla är inte det hetaste vid gäddfiske men vi fortsatte vårt sökande. Vi hittade en plats som såg riktigt het ut och Micke (eller Linus, minns faktiskt inte vem) hade en fin fisk på nära en meter som följde betet in till båten innan hon försvann. Vädret fick oss att börja röra oss hemåt igen då det inte kändes värt att lägga tid när inte fisken var aktiv. Vi stannade dock till här och där på vägen och provade. Vi provade även att vertikala på några riktigt fina ekon och jag fick ett lätt nafs av något stort på tio meters djup men även gösarna var aviga. Ett sista stopp resulterade i några fler gäddor innan vi avslutade.

Linus hade en liten följare som visade sig precis i det att han tog upp betet ur vattnet och gäddan såg minst sagt snopen ut. Mickes bete kom strax efter och gäddan vände sig direkt och kastade sig över hans The Pig ungefär som att den inte tänkte bli snuvad på lunchen två gånger. Linus avslutade med stil (typ) genom att få fisk på sista kastet. Jag skrev längre upp att de minsta fiskarna var 60-70 cm men om sanningen ska fram så var det så fram till denna fisk. Vet inte ens om den når 40 cm på mätdekalen.

En dag som troligtvis slutat med ett nytt rekord i antal fångade fisk om vädret hållit sig som det var innan molnen och vinden försvann. Statistiken blev som följer:

• Linus: 5 gäddor.
• Micke: 4 gäddor.
• Patte: 8 gäddor.

Totalt 17 gäddor. Rekorden för oss ligger på 22 gäddor i båten (kul nog var det just vi tre som fiskade ihop då). Till 24H-gäddan däremot är denna statistik inte riktigt lika positiv då vi endast fick två godkända fiskar i båten, minimummåttet är 80 cm. Men blir vädret som meteorologerna (helskumt ord det där) förutspår så kommer vädret bli bra under tävlingen. Hur vädret blir vet vi som bäst två dygn innan. Ses vi på tävlingen?